Det har kommit en överbokning, varför? Vad gör jag nu?
Ta ett djupt andetag och stressa inte upp dig i onödan! Överbokningar är tyvärr något man får leva med i denna bransch. Det finns ett flertal anledningar som kan ha lett till detta:
- Det dröjer upp till 45 minuter innan din tillgänglighet har gått från HappyBooking till MyAllocator till alla de kanaler du använder. Ja, vi vet, det är ganska lång tid, men det är många komplexa system inblandade och det finns inte så mycket vi kan göra åt detta
- Du kanske har flera olika rum av samma rumstyp tillgängliga de datumen överbokningen gäller. Kanalerna vet inte detta, utan vet bara att du exempelvis har ett "dubbelrum" tillgängligt mellan den 10e och den 20e
- Någonting skedde exakt samtidigt, någonstans, i systemet. Exempelvis satt kanske du i administrationsgränssnittet och la in en bokning samtidigt som någon skapade en bokning via er hemsida. Det kan låta osannolikt men vi har sett detta hända
Vad ska man göra då när detta har hänt?
Se först efter ifall det går att flytta omkring bokningarna så att överbokningen får plats, och lägg därefter in den manuellt. När systemet skickat dig ett meddelande om en överbokning så har den gett upp försöken att lägga in bokningen automatiskt i systemet. Ifall det inte går, kan ni behöva erbjuda gästen ett alternativ, antingen i hotellet eller i värsta fall i ett annat hotell.
När detta händer förstår vi självklart att det skapar oro och frustration hos våra kunder, och vi gör vårt bästa för att förhindra att dessa fall ska ske i onödan.
Som ni säkert förstår av beskrivningen ovan kan vi inte ta något ansvar för eventuella extra kostnader denna överbokning medför er verksamhet.